Aktualny numer

Serwis stomatologiczny
Centralny Rejestr Lekarzy

Jesteśmy na FB

Rynek zdrowia

Obowiązki wynikające z prowadzenia praktyki zawodowej – przewodnik

Przekazujemy, opracowany przez nas, przewodnik po obowiązkach wynikających z faktu prowadzenia praktyki zawodowej.

Proszę kliknąć na wybraną pozycję w celu uzyskania szczegółowych informacji.

Zgłoszenie zmiany danych praktyki do rejestru prowadzonego przez OIL

W ciągu 14 dni należy zgłosić do OIL  zmiany danych praktyki  (wykreślenie, zawieszenie, informacje o nowych adresach praktyk  lub nowych formach praktyki)

Regulamin organizacyjny

Od 1 lipca 2011 r. zgodnie z art. 24 ustawy o działalności leczniczej każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą musi posiadać tzw. regulamin organizacyjny praktyki zawodowej.

Regulamin musi zawierać następujące dane:

  • firma podmiotu ( tzn. nazwę pod jaką działa lekarz lub lekarze)
  • cele i zadania podmiotu;
  • rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  • miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
  • organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
  • wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością

UWAGA

Regulamin dotyczy wszystkich rodzajów praktyk, a więc nie tylko gabinetów stacjonarnych ale również praktyk wyłącznie w miejscu wezwania oraz praktyk wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego.

Nie ma obowiązku informowania OIL w Krakowie o treści regulaminu ani składania jego kopii do Rejestru Praktyk Lekarskich.

 Wzór Regulaminu Organizacyjnego Praktyki 

Odpady medyczne

Dotyczy: lekarzy prowadzących praktyki zawodowe, wytwarzających odpady medyczne z wyjątkiem praktyk wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego oraz praktyk wytwarzających jedynie odpady komunalne

Obowiązek: – prowadzenia ewidencji odpadów (na bieżąco) oraz składania zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, oraz o sposobach gospodarowania (do 15 marca każdego roku za rok poprzedni – do właściwego ze względu na miejsce wytwarzania odpadów marszałka województwa)

Informacje i gospodarce odpadami:
http://bip.malopolska.pl/umwm/Article/get/id,843668.html
http://www.bip.podkarpackie.pl/index.php/sprawy-do-zalatwienia-w-urzedzie/rolnictwo-i-ochrona-srodowiska/424-gospodarka-odpadami

telefony kontaktowe:
woj. podkarpackie: (17) 860 67 16
woj. małopolskie: (12) 63 03 495, (12) 63 03 587, (12) 63 03 592, (12) 63 03 495, (12) 63 03 495

Informujemy, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach firma która, utylizuje zakaźne odpady medyczne z Państwa gabinetów, na Państwa wniosek jest zobowiązana wydać dokument potwierdzający w/w unieszkodliwienie.

Dokument powinien zostać przekazany Państwu nie później niż po upływie 14 dni od końca miesiąca kalendarzowego, którego przedmiotowy dokument dotyczy.

Omawiany dokument, tak jak cała ewidencja odpadów, winien być przechowywany w gabinecie przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym go sporządzono i winien być udostępniany na żądanie organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli.

Zgodnie z art. 183 ust. 3 ustawy o odpadach, kto nie wydaje, nie przekazuje lub nie przechowuje dokumentu potwierdzającego unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych podlega karze aresztu lub grzywny (czyn ten stanowi wykroczenie).

Opłaty za korzystania ze środowiska

Dotyczy: – lekarzy prowadzących praktyki zawodowe, którzy: posiadają pojazd mechaniczny (osobowy lub ciężarowy), lub korzystają z własnej kotłowni (niepodłączone do sieci ciepłowniczej), lub korzystają z własnego ujęcia wody (niepodłączone do sieci wodociągowej).

Obowiązek: – składanie zbiorczych zestawień informacji o zakresie korzystania ze środowiska oraz wysokości należnych opłat, wraz z wniesieniem należnej opłaty

Termin: do 31 marca każdego roku, za rok poprzedni (do właściwego urzędu marszałkowskiego oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska)

http://bip.malopolska.pl/umwm/Article/get/id,850988.html
telefony kontaktowe – woj. małopolskie: (12) 630 31 63 lub 630 31 62, 12 630 33 29,  12 630 33 29

www.bip.podkarpackie.pl/index.php/sprawy-do-zalatwienia-w-urzedzie/rolnictwo-i-ochrona-srodowiska/297-oplaty-za-korzystanie-ze-srodowiska
telefony kontaktowe – woj. podkarpackie: (17) 747 63 45

Statystyka zdrowotna

– nie dotyczy indywidualnych praktyk lekarskich  oraz indywidualnych specjalistycznych praktyk lekarskich zarejestrowanych jako praktyka lekarska wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego.

http://www.malopolska.uw.gov.pl/default.aspx?page=statystyka_medyczna
oraz na stronie www.csioz.gov.pl – zakładka: Nasze systemy/Statystyka publiczna Ministra Zdrowia
www.rzeszow.uw.gov.pl – po przesunięciu strony w dolnej części ekranu występuje ikona „Ochrona zdrowia”, która w menu znajdującym się po prawej stronie w pozycji „Statystyka sprawozdawcza-metodologia” opisuje cała tematykę

Kontakt:
woj. podkarpackie (17) 867 13 76, (17) 867 13 33, (17) 867 13 34, (17) 867 13 32

Obowiązek sprawozdawczy

Dotyczy:  lekarzy – pracodawców, których pracownicy są narażeni na ryzyko zranienia ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych,

Obowiązek:
– sporządzanie i wdrażanie procedur bezpiecznego postępowania z ostrymi narzędziami, sporządzanie i wdrażanie procedury używania odpowiednich do rodzaju i stopnia narażenia środków ochrony indywidualne (ocena procedur raz na 2 lata)
– prowadzenie wykazu zranień ostrymi narzędziami (uzupełnianie wykazu w razie zaistnienia zdarzenia)
– sporządzanie raportu o bezpieczeństwie i higienie pracy w podmiocie leczniczym w zakresie zranień ostrymi narzędziami (nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy, przy czym pierwszy raport sporządza się nie później niż do dnia 28 lutego 2014 r.)

Dokumentacja medyczna

Lekarz prowadzący praktykę zawodową jest obowiązany prowadzić dokumentację medyczną. Dokumentację prowadzi się w formie pisemnej lub elektronicznej. Dokumentacja musi być czytelna, i musi zawiercac co najmniej następujące dane: Dokumentacja medyczna zawiera co najmniej:

  1. oznaczenie pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości:
    a) nazwisko i imię (imiona),
    b) datę urodzenia,
    c) oznaczenie płci,
    d) adres miejsca zamieszkania,
    e) numer PESEL, jeżeli został nadany, w przypadku noworodka – numer PESEL matki, a w przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
    f) w przypadku gdy pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody – nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres jego miejsca zamieszkania;
  2. oznaczenie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych ze wskazaniem komórki organizacyjnej, w której udzielono świadczeń zdrowotnych;
  3. opis stanu zdrowia pacjenta lub udzielonych mu świadczeń zdrowotnych;
  4. datę sporządzenia.

Dokumentacja musi być zabezpieczona przed zniszczeniem i gwarantować zachowanie poufności. Dokumentację medyczną przechowuje się przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z wyjątkiem:

  1. dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon;
  2. zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie;
  3. skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia;
  4. dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2. roku życia, która jest przechowywana przez okres 22 lat.

Po upływie tych okresów dokumentacja powinna być zniszczona, tak, by nie można było zidentyfikować pacjenta, którego dotyczyła. Dokumentacja medyczna jest udostępniana na wniosek pacjenta w formie kserokopii lub wypisu. Koszty sporządzenia kopii pokrywa pacjent.

Lekarz, lekarz dentysta ma obowiązek wskazać miejsce przechowywania dokumentacji medycznej po zakończeniu działalności leczniczej.

Kontrole wewnętrzne

Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych w ramach praktyki zawodowej są zobowiązani do okresowego (przynajmniej co 6 m-cy) przeprowadzania okresowych kontroli wewnętrznych, zgodnie z § 2 pkt 2 Rozp. MZ z dnia 27.05.2010r. w sprawie zakresu, sposobu i częstotliwości prowadzenia kontroli wewnętrznej w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych (Dz. U. Nr 100, poz. 646). W przypadku indywidualnych, indywidualnych specjalistycznych i grupowych praktyk lekarskich zakres kontroli powinien obejmować analizę i weryfikację stosowanych procedur oraz ocenę poprawności i skuteczności działań podejmowanych w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia zakażeń. Ocenę przeprowadza się w oparciu o standardy i wytyczne konsultantów krajowych i ośrodków referencyjnych oraz zasady aktualnej wiedzy medycznej. Lekarz prowadzący prywatną praktykę może sam dokonać czynności kontrolnych.

Wyniki i wnioski z kontroli powinny być odnotowane w postaci protokołów, przechowywanych przez okres nie krótszy niż 10 lat. Protokoły kontroli wewnętrznej podlegają kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

 Wzór protokołu kontroli wewnętrznej

Kasa fiskalna

Do końca 2014 roku lekarze mogli korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej, jeśli ich roczne obroty ze świadczenia usług na rzecz pacjentów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej nie przekraczają 20.000 zł netto.  Od 1 stycznia 2015 roku  Minister Finansów likwiduje w/w wyłączenie. Zmiana ta oznacza, iż w 2015 roku podatnicy wykonujący czynności w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, którzy do tej pory korzystali ze zwolnienia z kasy fiskalnej, będą musieli ewidencjonować je za pomocą kasy fiskalnych. Nowy przepis pozbawia prawa do korzystania z wszelkich zwolnień – kasa fiskalna w gabinecie lekarskim będzie od 2015 roku obowiązkowa dla wszystkich lekarzy udzielających usług bezpośrednio na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Ewidencjonowaniu za pomocą kasy fiskalnej nie będą podlegać usługi świadczone na rzecz podmiotów leczniczych.

Lekarze, którzy do końca 2014 roku zachowają prawo do zwolnienia z obowiązku korzystania z kasy fiskalnej ze względu na wysokość obrotów, będą musieli wprowadzić kasę go gabinetu lekarskiego najpóźniej do 1 marca 2015 roku.

Kalendarium

Luty 2020
PWŚCPSN
« sty   mar »
      1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29  

Ogłoszenia

Galerie

  • XXIII Bal Lekarza - Galeria zdjęć
    XXIII Bal Lekarza - Galeria zdjęć
    2020-01-23 10:14:29
  • Galeria remontowa - Czerwiec 2019
    Galeria remontowa - Czerwiec 2019
    2019-06-25 14:21:32
  • Galeria remontowa - Maj 2019
    Galeria remontowa - Maj 2019
    2019-05-23 11:36:34
  • 38 Okręgowy Zjazd Lekarzy OIL w Krakowie
    38 Okręgowy Zjazd Lekarzy OIL w Krakowie
    2019-04-24 12:12:33

OIL Krakow on twitter

Polecamy

Wybory