Aktualny numer

Centralny Rejestr Lekarzy

Jesteśmy na FB

Rynek zdrowia

Relacja z wycieczki Seniorów do Lwowa i na Kresy Wschodnie 22-28 września 2012 r.

O godzinie 7.00 wyjeżdżamy z ul. Kałuży. Autokar wypełniony do ostatniego miejsca, zainteresowanie wycieczką duże. Około 30-40% uczestników ma “korzenie kresowe”, z pozostałych większość jedzie po raz pierwszy. W Rzeszowie dołącza przewodnik p. Antoni, człowiek bardzo miły, a co najważniejsze znający świetnie swój fach, swobodnie poruszający się w temacie historii i kultury polskiej. Ze swadą i chętnie swoją wiedzę o Kresach przekazywał nam umiejętnie na całej trasie. Po stosunkowo krótkiej odprawie przekraczamy granicę w Medyce.

Do Lwowa przyjeżdżamy po południu. Uroków tego najpiękniejszego, jedynego na świecie miasta, również mojego, nie odważyłabym się opisać po tym jak opisali je Parandowski, Hemar, Szołginia, Wasylewski, Janicki, Lem i setki pisarzy i poetów, których nie sposób tu wymienić. Przytoczę tylko słowa Hemara “trzeba o nim pamiętać, pamiętać, pamiętać”. Lwów ma kilkaset zabytków, kilkanaście parków i zieleńców i wiele, wiele ciekawych miejsc godnych obejrzenie, a to wymaga dużo, dużo czasu, a my go niestety nie mamy. Zaczynamy od objazdu miasta, krótki spacer po śródmieściu, zwiedzamy cerkiew św. Jura i udajemy się na spoczynek do hotelu “Miraż” w Sądowej Wiśni.

Nazajutrz, po mszy świętej w Katedrze Wniebowzięcia NMP, kontynuujemy zwiedzanie Lwowa, w tym śródmieście, Katedrę Ormiańską, Kopiec Unii Lubelskiej na Wysokim Zamku – skąd widać panoramę Lwowa. I oczywiście najważniejszy obiekt w programie zwiedzania Lwowa – Cmentarz Łyczakowski i Cmentarz Orląt, odnowiony, już z nazwiskami na krzyżach. Tak wielu sławnych Polaków spoczywa na Cmentarzu Łyczakowskim, że wielokrotnie zatrzymujemy się w zadumie przed ich pomnikami.

W powrotnej drodze do hotelu, zatrzymujemy się w Kościele Św. Elżbiety – obecnie cerkwi greko-katolickiej. Podczas kolacji towarzyszy nam zespół Kapeli Lwowskiej. Słuchając tych piosenek zaczynam odczuwać smutek, treść tych piosenek tak bardzo nie przystaje do realiów mojego miasta, po raz pierwszy rozumiem tych Lwowian, którzy zmuszeni opuścić “tamten Lwów” już nigdy nie chcieli go odwiedzić.

Po 2 dniach opuszczamy Lwów – na szlaku naszej podróży znajduje się Olesko, rezydencja Sobieskich i miejsce urodzenia króla Jana III w 1629 r. Ocecnie filia Lwowskiej Galerii Obrazów, zamknięta w dniu naszego pobytu, za to dobrze strzezona przez kilku policyjnych strażników.

Poczajów ze sławną Ławrą, jeden z najważniejszych klasztorów prawosławnych, miejsce pielgrzymek prawosławnych i greko-katolików (unitów). Przed wejściem w obręb klasztoru kobiety muszą nałożyć chusty na głowy i spódnice (nie wolno wchodzić w spodniach). Zakładamy spódnice na spodnie, na chwilę robi się wesoło, bo wyglądamy jak Matrioszki. Klasztor stanowi zespół kilkunastu cerkwi, kaplic, wież, kopuł – zachwyca swoją architekturą jak i bogatym wyposażeniem wnętrz świątyni.  Główna świątynia Ławry – Sobór Uspieński (pod wezwaniem Najświętszej Bogurodzicy) przykuwa naszą uwagę na długi czas. Kupujemy drobne pamiątki i jedziemy dalej.

W drodze do Tarnopola, gdzie spędzimy nocleg, zatrzymujemy się w Krzemieńcu. I tu po wyjściu z autokaru niespodzianka: trzech chłopców, chciałoby się rzec pacholąt, po polsku, z lekkim zaśpiewem kresowym, wita nas recytując wiersze Słowackiego i Mickiewicza. Wzruszająca scena. Zwiedzamy miasto (poniedziałek – muzea zamknięte), wdrapujemy się na Górę Bony, skąd piękny widok na miasto, zbieramy kawałki skały krzemowej i słuchamy opowieści o Krzemieńcu i ludziach w nim żyjących, przypadkowo spotkanego Polaka. Kiedy zaczyna śpiewać i recytować wiersze Słowackiego, rozpoznaję w nim p. Grzegorza, u którego zatrzymałam się przed 13 laty. Wówczas urządził dla nas wieczór poetycki, śpiewając ballady pod własny akompaniament. Organizator życia kulturalnego, nauczyciel, społecznik. Miłe spotkanie. Sama Góra Bony też się zmienia – widać rekonstrukcję ruin zamku, właściciele obecni zaczynają dbać o zabytki i turystów.

Tarnopol wita nas ulewnym deszczem. Nazajutrz, po krótkim objeździe miasta i zwiedzaniu muzeum w Zbarażu, jedziemy do Kamieńca Podolskiego, tego “bastionu na styku cywilizacji”. O roli i znaczeniu Twierdzy świadczy poniższy cytat: “Przez kilka wieków świat chrześcijański osłaniały przed zastępami wyznawców Mahometa dwie fortece: na południu była to Malta, na północy zaś wstępu do chrześcijańskiej Europy broniły potężne mury Kamienieckiej Warowni” (Jan Przybył – “Kamieniec Podolski”). Warto by o tym przypomnieć komisarzom UE.

Polakom, Kamieniec Podolski, zawsze będzie się kojarzył z Panem Wołodyjowskim. Warto również przypomnieć, że Kamieniec Podolski należał do Korony Polskiej 360 lat (1434-1793). Zwiedziliśmy twierdzę, starówkę, katedrę łacińską, dzielnicę ormiańską, żeby wymienić ważniejsze miejsca.

Rejs po rzece Dniestr, z jej wysokimi, stromymi, o oryginalnej rzeźbie brzegach, był czymś niezwykłym.

Chocim z potężną twierdzą zrobił na wszystkich ogromne wrażenie.

Wracamy na nocleg do Kamieńca, by rano, po śniadaniu wracać do kraju. Po drodze zatrzymujemy się w Stanisławowie – miasto piękne, zadbane. Zatrzymujemy się w Drohobyczu na krótki spacer, po czym kierujemy się do granicy i Przemyśla, jadąc drogami “tureckimi” (tak nazywają drogi budowane na EURO 2012) i swojskimi (Sambor).

Docieramy do granicy i tu, szczęście znów nam sprzyja (choć szczęściu trzeba pomóc), bo przekraczamy granicę w krótkim czasie.

Nocleg w Przemyślu i śniadanie pozwala nam odzyskać siły. Do południa zwiedzanie Przemyśla i po obiedzie, w radosnym nastroju wracamy do Krakowa.