Aktualny numer

Centralny Rejestr Lekarzy

Jesteśmy na FB

Rynek zdrowia

Relacja z wycieczki Seniorów do Zamościa i Lublina 13-14 października 2012 r.

Wyjeżdżamy o godzinie 7 z ul. Kałuży. Trasa wiedzie przez Hebdów, Opatowiec, Wiślicę, Nowy Korczyn, Połaniec, Tarnobrzeg – miejsca związane z różnymi wydarzeniami historycznymi, o czym szczegółowo opowiada wskazując na zabytki godne obejrzenia nasz przewodnik p. Piotr, znajdując w nas chętnych i wdzięcznych słuchaczy. Zatrzymujemy się na krótko w Baranowie Sandomierskim, żeby zobaczyć Zamek uważany za “Mały Wawel”, zwiedzamy Muzeum Przemysłu Siarkowego.

Cel naszej podróży Zamość – miasto założone przez Jana Zamojskiego w 1580 r., miasto piękne, unikatowe, zwane “Perła Renesansu”, “Padwą Północy”, “Miastem Idealnym”. Od 1992 r. wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO (właśnie mija 20 lat). Rynek Wielki (jest jeszcze Solny, Wodny) z odrestaurowanym Ratuszem i kamienicami ormiańskimi urzeka swoją niespotykaną urodą. Chcąc utrwalić w pamięci piękno miejsca, robimy wspólne zdjęcie. Spacer po mieście w towarzystwie p. przewodniczki wzbogaca naszą wiedzę o historii miasta, ale także ludzi, którzy przyczynili się do rozkwitu Zamościa. Zwiedzając Muzeum Zamojskich (mieści się w kamienicach ormiańskich) mieliśmy okazję poznać nie tylko bogatą galerię obrazów i cennych eksponatów, ale także dzieje ordynacji Zamojskich Włodarzy – rozumnych, przewidujących, mądrych, zasłużonych dla Kraju. W czasie, gdy toczą się spory czy sprzedać część kolejki na Kasprowy Wierch, nie sposób nie wspomnieć o Władysławie ks. Zamojskim (1853-1924), który wykupił tatrzańskie lasy, ratując je od zniszczeń a wszystkie swoje dobra zapisał Narodowi.

Wycieczka Seniorów do Zamościa

Nocleg spędzamy w Zamościu, a po śniadaniu udajemy się do Lublina, zwiedzając po drodze Muzeum Martyrologii na Majdanku.

Lublin – spacer po mieście w towarzystwie przewodników: p. Piotra i miejscowego, przekazujących wiedzę historyczną i aktualną o mieście, był prawdziwą przyjemnością, tym większą, że sprzyjała nam pogoda.

Czas nieubłaganie ucieka. Zwiedzamy archikatedrę lubelską z obrazem Matki Boskiej Płaczącej, bazylikę o.o. Dominikanów i klasztor z refektarzem, gdzie w 1569 r. podpisano akt unii polsko-litewskiej, a także pięknie odnowiony wirydarz i krużganki, na koniec Wzgórze Zamkowe i kaplicę Świętej Trójcy, słynnej z fresków rusko-bizantyjskich z epoki Jagiellonów.

Po obiedzie i mszy św. wracamy do Krakowa. W drodze powrotnej, wieczorem, wpadamy do Rynku w Sandomierzu na kawę z szarlotką.

Trochę zmęczeni, ale zadowoleni i szczęśliwi, jak zawsze dzielni, wracamy z wycieczki z przekonaniem, że Polska jest piękna (nigdy w to nie wątpiliśmy) i posiada przepiękne miejsca i zabytki godne obejrzenia.

Już planujemy nowe wyprawy – jak Bóg da i zdrowie pozwoli…